+31 (0)318 541 111

Op pad met… Rob Kooij, chauffeur Koopman Cargo

Dit artikel is onderdeel van de serie ‘Op pad met…’

Wie zijn nou die chauffeurs die dag en nacht gebruik maken van Prometheus’ softwareoplossingen? Hoe ziet een gemiddelde werkdag en voor hun uit? Waar hebben ze behoefte aan onderweg? Er is eigenlijk maar één goede manier om daar meer over te weten te komen; door zo nu en dan eens met zo’n chauffeur op pad te gaan.

Op sokken in de cabine, gouden ketting om de nek, een met inkt versierd lichaam en onderweg een vaste stop voor een lekkere bal gehakt en een praatje. Dat stereotype vrachtwagenchauffeur is precies het tegenovergestelde van Rob Kooij, werkzaam voor Koopman Cargo. Hij voelt zich dan ook geen ‘echte chauffeur’, ondanks dat hij al meer dan twintig jaar in het vak zit.

Ontbijten en op pad

Voor een dagdienst gaat Rob zijn wekker ’s ochtends al vroeg, zodat hij rond zessen van huis kan. Maar niet voor een goed ontbijt. Rob: “Ik begin de dag eigenlijk altijd met koffie en een paar bruine boterhammen. ’s Morgens ga ik op weg naar Barneveld, waar m’n auto staat. Ik weet over het algemeen al hoe mijn planning van de dag eruit ziet, want dat heb ik de middag ervoor gehoord.

Het liefst rijd ik de wat kortere ritten. Ik weet dat er collega’s zijn die met plezier van Groningen naar Limburg rijden, maar laat mij maar lekker elk half uur ergens moeten laden en lossen. Sinds enkele maanden scannen we vrachtbrieven in voor directe facturatie. Dat kost even wat extra moeite, maar door het vaker te doen krijg je het snel onder de knie.”

Afwisselende werkzaamheden voor Pon Logistics

“Het leukste vind ik om onderdelen voor Pon Logistics naar dealers te vervoeren. Omdat het iedere keer weer een uitdaging is om zoveel mogelijk onderdelen mee te nemen en schadevrij bij dealers af te leveren. Daar komt een stukje creativiteit bij kijken. Niet iedereen houdt ervan om steeds verschillende routes te rijden of mee te moeten denken over een efficiënte indeling van de lading, maar ik vindt het heerlijk. Hetzelfde geldt voor nieuwe technologische ontwikkelingen (link naar het andere artikel van Rob). Dat houdt het werk juist afwisselend”, aldus Rob.

Broodje mee voor onderweg

Of hij favoriete stops heeft onderweg, om bijvoorbeeld wat te eten? “Eigenlijk niet nee. Eerder was ik nog weleens in van die typische chauffeurscafés te vinden, maar daar raakte ik op uitgekeken. Ik neem zelf altijd brood mee van huis als lunch. Dat vind ik veel lekkerder. Als je alles onderweg koopt ben je hartstikke duur uit. Ik heb ook thuis nog een vrouw en kinderen die willen eten hè, haha.”

Radio uit, eigen muziek aan

De radio staat onderweg maar zelden aan. Alleen om het nieuws te luisteren wil Rob nog weleens een zender opzoeken. Verder luistert hij liever naar eigen muziek vanaf zijn USB. “Het liefst iets rustigs. Klassieke muziek, of iets met koren. Ik kan ook gerust de hele dag naar één album luisteren. Dat is veel meer ontspannen dan steeds de radio aan.” Behalve zijn boordcomputer zijn er dan ook weinig gadgets in de cabine te vinden. Die zorgen alleen maar voor afleiding.

Op tijd aan de piepers

Als er geen uitzonderingen zijn, zit Rob z’n dagdienst er begin van de avond weer op. Tussen zes en zeven schuift hij thuis in Barneveld aan voor het eten. “Dat is een voordeel van rijden voor Cargo. Bij een dagdienst ben ik ’s avonds lekker op tijd thuis.”

Fijne werkgever

Bij Koopman is Rob echt op z’n plek. Rob: “Het voelt hier voor mij heel vertrouwd. Koopman is een fijne werkgever die meedenkt met z’n medewerkers. Ik heb het hier prima naar m’n zin. Ook het werk zelf verveelt me niet. Voorlopig zie je mij nog wel met de vrachtwagen voorbij komen.”

Meer weten over de samenwerking tussen Koopman en Prometheus? Lees de klantcase.