Prometheus Informatics

L’Ortye verhoogt klantgerichtheid dankzij mobiele (boordcomputer) oplossing van Prometheus

L’Ortye zet het telematicaplatform van Prometheus in voor een digitalisering van de bestaande logistieke processen. Prometheus biedt hierin procesondersteuning, processturing en is een grote bron van informatie. Op basis van deze informatie zal een verdere optimalisatieslag gemaakt gaan worden.

L’Ortye zet het telematicaplatform van Prometheus in voor een digitalisering van de bestaande logistieke processen. Prometheus biedt hierin procesondersteuning, processturing en is een grote bron van informatie. Op basis van deze informatie zal een verdere optimalisatieslag gemaakt gaan worden. Het project kende circa 3 jaar geleden een moeizame start door haperende hardware. Die problemen zijn sinds de inzet van de MoPad verleden tijd. Met behulp van de mobiele (boordcomputer) oplossing en bijbehorende thuisbasis applicaties zijn planners nog beter in staat klanten van informatie te voorzien. En dat is bij L’Ortye, waar service, flexibiliteit en betrouwbaarheid hoog in het vaandel staan, een zeer gewenst resultaat.

L’Ortye, flexibel en servicegericht
L’Ortye, gelegen op vier locaties in Limburg, kent vijf takken van sport: Transport, Milieu, Haven, Zand & Grind en Grondberging. De organisatie telt een vijftigtal voertuigen en richt zich sterk op de eigen regio. Het onderscheidend vermogen van L’Ortye zit in de flexibiliteit en service die klanten mogen verwachten: “Als L’Ortye bieden we verschillende diensten aan waarbij de wensen van de klant ten alle tijden centraal staan.” vertelt directeur Vivien L’Ortye. “Wanneer een klant tijdens de uitvoering van een opdracht de order wil uitbreiden, kan de chauffeur dit, via de boordcomputer, melden bij onze planning. Na goedkeuring wordt de chauffeur direct van alle digitale informatie voorzien. De boordcomputer helpt ons zodoende om onze klanten nog sneller te kunnen helpen en hierdoor worden onnodige transportbewegingen voorkomen.”

“Systeem dat voor ons werkt”
Voor de digitale aansturing van chauffeurs zocht L’Ortye een systeem dat de bestaande processen kon digitaliseren. “Gezien onze flexibiliteit en verschillende diensten was een standaard oplossing geen optie.”, vertelt Thijs Somers, projectmanager bij L’Ortye. “Wij hadden een systeem nodig dat voor ons werkt in plaats van andersom. Door de flexibiliteit van aansturing, de koppeling met ons backofficepakket (For All IT Logistic) en de specifieke marktkennis van Prometheus, hebben we een oplossing die ook daadwerkelijk voor ons werkt.” Vivien L’Ortye voegt hieraan toe: “De interface met For All IT Logistic baarde ons vooraf wat zorgen. Het betrof namelijk een compleet op maat te realiseren koppeling. Dit bleek echter in de praktijk geen enkel probleem voor Prometheus en For All IT Logistic.”

Optimalisatie
Nu chauffeurs en planners gewend zijn aan het gebruik van het telematica platform, onderzoekt L’Ortye waar men de efficiency nog verder kan verhogen. Somers: “De oplossingen van Prometheus bieden ons inzicht in de logistieke operatie. Op basis van de data uit de operatie, kunnen wij gaan optimaliseren. De consultants van Prometheus vervullen een adviserende rol in deze procesoptimalisatie.”

Van uitvoering naar controle
“Sinds ons wagenpark operationeel is met de boordcomputers, houdt onze planning en administratie zich minder bezig met uitvoering en meer met controle.”, aldus Somers. “Onze planners hebben een dynamische functie en houden zich bezig met o.a. klantcontact, orderadministratie, planning en urenregistratie. Door de digitalisering hebben zij real-time inzicht in de locatie, voortgang, planning en orderadministratie van voertuigen. Chauffeurs en planners bellen een stuk minder met elkaar dan voor de digitalisering. Hierdoor hebben ze meer tijd voor onze klanten. Een verhoging van de klantgerichtheid dus.”