Prometheus Informatics

Mobiele (boordcomputer) oplossing waarschuwt chauffeur dat maximum gewicht bereikt is

Op basis van de asbelasting van een inzamelvoertuig een chauffeur waarschuwen dat het maximum gewicht bereikt is en dat hij dient te gaan storten? Het kan!

Op basis van de asbelasting van een inzamelvoertuig een chauffeur waarschuwen dat het maximum gewicht bereikt is en dat hij dient te gaan storten? Het kan met de asbelasting-functionaliteit die Prometheus Informatics beschikbaar heeft voor haar mobiele (boordcomputer) oplossing. Naast de ondersteuning voor de chauffeur op het voertuig, heeft Prometheus een functionaliteit toegevoegd aan E-Fleet om de containervoorraad op wissellocaties te monitoren.

CAN-Bus integratie
“De asbelasting van een voertuig is uit te lezen via de CAN-Bus.”, legt John Hensen, consultant bij Prometheus, uit. “Wij koppelen als Prometheus onze oplossing aan de CAN-Bus en verkrijgen zo een schat aan operationele data. Dit doen wij met E-Codrive, onze rijstijlanalyse en nu dus ook met de asbelasting-functionaliteit. Voor de functionaliteit hebben wij alerts geprogrammeerd die zowel voor de chauffeur als planner beschikbaar zijn.” aldus Hensen.

Bepaling gewicht
Het totale gewicht van een voertuig is de som van de asbelasting. Het gewicht van de lading is het totale gewicht van het voertuig min het gewicht van een leeg voertuig. “Het gewicht en bijbehorende alerts kunnen verschillen per type voertuig. Wij kunnen verschillende alerts instellen, die verschillen per type voertuig.”, legt Hensen uit.

Waarschuwing voor chauffeur
Een voorbeeld: Het totale gewicht van een bepaalde voertuig met zijlader mag maximaal 29 ton bedragen. Het gewicht van dit type voertuig is zonder lading 19 ton. “Zodra dit voertuig een asbelasting heeft van 28 ton en dus 9 ton aan afval vervoert, ontvangt de chauffeur een melding dat hij dient te gaan storten. Deze melding kan ter kennisgeving worden aangenomen. Bij 10 ton lading, wordt de waarschuwing gegeven per direct te gaan storten. Dit bericht kan niet genegeerd worden en overige orders of werkzaamheden worden dan ook niet meer door onze oplossing ondersteund. Een chauffeur kan te allen tijde de asbelasting zelf bekijken, door de betreffende knop op zijn mobiele oplossing in te drukken.” legt Hensen de werking van de functionaliteit uit.

Waarschuwing voor planner
Planners hebben via E-Fleet inzicht in de locatie en status van hun voertuigen. Wanneer een voertuig het maximum gewicht bereikt, krijgt ook de planner waarschuwing. Behalve voertuigen kunnen er ook objecten aan E-Fleet worden toegevoegd. Zoals wisselcontainers die op wisselplaatsen staan. “Met de asbelasting-functionaliteit maken we gebruik van de GPS-coördinaten van de wisselplaats om aan te geven waar volle en lege containers staan. Dit kan in de toekomst geïntegreerd worden met E-Ident, om een nog betere registratie te realiseren. Mocht een wissellocatie weinig of geen lege containers meer hebben, dan kan de planner een transport- of LZV-voertuig sturen om containers op te halen en te wisselen.” legt Hensen uit.