Prometheus Informatics

Volledige vloot Renewi Overheidsdiensten nu over op E-Hour

In 2017 stapten de eerste vestigingen van Renewi Overheidsdiensten (toen nog Van Gansewinkel Overheidsdiensten) over op de applicatie E-Hour. Nu is ook de huisvuilinzameling vanuit Renewi regio Zuid aangesloten. De volledige huisvuilinzameling door Renewi in Nederland, wordt voortaan aangestuurd door AfvalRIS en verloond via E-Hour.

In 2017 stapten de eerste vestigingen van Renewi Overheidsdiensten (toen nog Van Gansewinkel Overheidsdiensten) over op de applicatie E-Hour. Nu is ook de huisvuilinzameling vanuit Renewi regio Zuid aangesloten. De volledige huisvuilinzameling door Renewi in Nederland, wordt voortaan aangestuurd door AfvalRIS en verloond via E-Hour.

Ook dit keer was Application Services Consultant Cornel van de Kolk (foto) verantwoordelijk voor een soepele overgang in systemen. Cornel: “Het zat er al een tijdje aan te komen, maar omdat we met een regiostructuur te maken hadden waarbij de verantwoordelijkheid voor Zuid-Nederland bij een ander bedrijfsonderdeel lag, was het nog niet mogelijk om ook daar direct over te stappen. We hebben nu de laatste grote vestigingen in Venlo, Tilburg en Rucphen voor de huisvuilinzameling aangesloten op E-Hour.

Van CLEAR naar AfvalRIS
Was het backoffice systeem bij de vorige implementatie gereed voor een directe koppeling met E-Hour, nu moesten eerst gegevens vanuit CLEAR overgeheveld worden naar AfvalRIS, zodat deze vervolgens met E-Hour gekoppeld konden worden. Cornel: “De overgang van CLEAR naar AfvalRis heeft de nodige tijd in beslag genomen. Alle activiteiten en huisvuilroutes in de regio Zuid zijn geïnventariseerd, besproken en vervolgens handmatig in het systeem opgevoerd voor een compleet plaatje. Elke medewerker heeft vanuit zijn of haar eigen rol ondersteund bij de overgang.”

Tijdswinst
Toch heeft de volledige implementatie van E-Hour aan het einde van de rit niet meer tijd in beslag genomen. “Schaduwdraaien was dit keer bijvoorbeeld niet nodig. We draaien verder op een systeem dat zich al bewezen heeft en in de afgelopen maanden is geoptimaliseerd. Hierdoor hoefden we alleen nog wat aanvullingen te doen”, aldus Cornel.

Overgang
De eerste overgang op vestigingsniveau vond plaats op maandag 2 januari, de eerste werkdag van het nieuwe jaar. Cornel: “Dat leek ons een mooie datum om over te gaan. Voor chauffeurs was de overgang niet zo ingrijpend: zij kregen alleen te maken met nieuwe dagrapporten en salarisbijlagen. Het werken met de boordcomputer bleef als vanouds. Voor planners en teamleiders was het wel een kwestie van wennen aan de nieuwe backoffice systemen. Toch hebben berekeningen uitgewezen dat deze investering het op de lange termijn waard is. Een nauwkeurigere registratie van uren scheelt bijvoorbeeld al 2 tot 3% in uitzenduren.”

Prometheus op de achtergrond
Prometheus is gedurende deze implementatie met name op de achtergrond betrokken geweest. Cornel heeft de samenwerking met Prometheus weer als prettig ervaren. “Ten opzichte van vorig jaar was het nu vooral een kwestie van de puntjes op de i zetten.  Wanneer het nodig was, werden instellingen snel door Prometheus aangepast, zodat we ook weer rap verder konden.”

Zelfstandig
Volgens Leslie Hendriks, projectleider bij Prometheus en verantwoordelijk voor de E-Hour implementatie binnen Renewi, is het goed om te zien dat een klant zelfstandig de uitrol van de E-Hour applicatie uit kan voeren. “Cornel is als Application Service Consultant verantwoordelijk voor de uitrol binnen Renewi Overheidsdiensten. Hij moet zijn acties zelfstandig kunnen uitvoeren. Hierdoor is de voortgang in het proces gewaarborgd en is Cornel niet afhankelijk van de leverancier. Dankzij de snelle implementatie is de invloed op de operatie minimaal geweest.”

Op de foto: Sido Bellaart (Teamleider locatie Rucphen), Cornel van de Kolk (Application Services Consultant) en Stefan Verhoeven (Teamleider locatie Tilburg)