+31 (0)318 541 111

Nieuwsartikel

Prometheus faciliteert pilot optimalisatie nachtritten Pon Logistics door Koopman Cargo

Wie ze rijdt, inplant of er op een andere manier mee te maken krijgt in de logistieke operatie, kent de uitdagingen van nachtritten. Anders dan bij dagritten is er vaak niet de mogelijkheid om afwijkingen direct op te lossen. Een hek dat op slot blijkt, vrachtwagens die de doorgang blokkeren, tijdsoverschrijdingen en incomplete orders betekenen dan simpelweg dat er niet compleet en op tijd geleverd wordt. 

In het geval van leveringen door Koopman Cargo bij (dealers van) Pon Logistics, wordt waar mogelijk gekozen voor levering op een alternatief adres. De chauffeur van dienst maakt via de mobiele oplossing melding van de afwijking bij de planner. De planner neemt de volgende ochtend contact op met desbetreffende locatie. Vervolgens wordt tussen de locaties geschakeld om de goederen alsnog op de juiste plaats te krijgen. Een proces dat in zowel arbeidstijd als doorlooptijd veel van de operatie vraagt.

Efficiënter door inzicht data

De invloed die deze afwijkingen op de kwaliteit, planning en afgesproken tijdsvenster bij Pon Logistics hebben, was reden om met Koopman dergelijke verstoringen terug te dringen en de gevolgen te verkleinen. Het startpunt daarvoor is inzicht in hoe, waar en door wie hiaten gecreëerd worden en hoe dit van invloed is op opvolgende leveringen. Koopman bracht op basis daarvan op haar beurt de precieze behoefte in kaart en heeft Prometheus Informatics gevraagd hiervoor met haar softwareoplossingen een oplossing te implementeren.

Registreren in boordcomputer

Koopman Cargo maakt gebruik van boordcomputers met Prometheus Informatics’ software. Deze beschikt over een door Prometheus ontwikkeld registratieformulier. Na elke levering vult de chauffeur een meerkeuze vragenlijst in, die afwijkingen en de invloed ervan vaststelt. Als ondersteunend bewijs kan de chauffeur foto’s toevoegen. Deze informatie wordt vervolgens rechtstreeks met Pon Logistics gedeeld. De planner van Koopman Cargo hoeft daarbij geen actie meer uit te voeren. 

Software optimalisaties

Het vragenpad dat in de boordcomputers gebruikt wordt, is speciaal voor Koopman Cargo ontwikkeld. “De grootste uitdaging is de volledigheid van informatie. Welke gegevens mogen niet ontbreken en hoe verzamelen we die op een uniforme manier? Voor Koopman Cargo is andere informatie relevant dan voor Pon Logistics. Bovenal willen we het proces wel efficiënt houden, zodat de chauffeur snel weer op weg kan. In een pilot werden de nodige verbeteringen doorgevoerd. Prometheus Informatics regelt die verbeteringen vervolgens in, zodat automatisch honderden boordcomputers geüpdatet worden”, aldus John Hensen, operationeel directeur bij Prometheus Informatics.

Gestroomlijnder proces

Koopman biedt aan de hand van de data uit de boordcomputers een op maat gemaakte klantrapportage inzicht in de volledige, nachtelijke operatie. Samen met Pon Logistics gebruiken ze deze informatie om het proces continu te verbeteren.

Til uw logistieke operatie naar een hoger plan