+31 (0)318 541 111

Nieuwsartikel

Prometheus faciliteert pilot optimalisatie nachtritten Pon Logistics door Koopman Cargo

Wie ze rijdt, inplant of er op een andere manier mee te maken krijgt in de logistieke operatie, kent de uitdagingen van nachtritten. Anders dan bij dagritten is er vaak niet de mogelijkheid om afwijkingen direct op te lossen. Een hek dat op slot blijkt, vrachtwagens die de doorgang blokkeren, tijdsoverschrijdingen en incomplete orders betekenen dan simpelweg dat er niet (correct) geleverd wordt. 

In het geval van leveringen door Koopman Cargo bij (dealers van) Pon Logistics, wordt waar mogelijk gekozen voor levering op een alternatief adres. De chauffeur van dienst maakt via de boordcomputer melding van de afwijking bij de planner. De planner neemt de volgende ochtend contact op met desbetreffende locatie. Vervolgens wordt tussen de locaties geschakeld om de goederen alsnog op de juiste plaats te krijgen. Een proces dat in zowel arbeidstijd als doorlooptijd veel van de operatie vraagt.

Efficiënter door inzicht data

De invloed die deze afwijkingen op de kwaliteit, planning en afgesproken tijdsvenster bij Pon Logistics hebben, was reden om met Koopman in gesprek te gaan over het terugdringen hiervan. Het startpunt daarvoor is inzicht in hoe, waar en door wie hiaten gecreëerd worden en hoe dit van invloed is op opvolgende leveringen. Koopman heeft op haar beurt de precieze behoefte in kaart gebracht en Prometheus Informatics gevraagd hier met hun softwareoplossingen in mee te denken.

Registreren in boordcomputer

Koopman Cargo maakt gebruik van boordcomputers met Prometheus Informatics’ software. Deze beschikt over een door Prometheus ontwikkeld registratieformulier. Na elke levering vult de chauffeur als het ware een meerkeuze vragenlijst in, waarin gevraagd wordt of er sprake was van afwijkingen en zo ja, welke en welke invloed dat had. Daarbij is er de mogelijkheid om de afwijking te ondersteunen met foto’s. Deze informatie wordt vervolgens rechtstreeks met Pon Logistics gedeeld. De planner van Koopman Cargo komt hier in principe niet meer aan te pas.

Software optimalisaties

Het vragenpad dat in de boordcomputers gebruikt wordt, is speciaal voor Koopman Cargo ontwikkeld. “De grootste uitdaging is de volledigheid van informatie. Welke gegevens mogen niet ontbreken en hoe verzamelen we die op een uniforme manier? Voor Koopman Cargo is andere informatie relevant dan voor Pon Logistics. Daarbij willen we het proces wel efficiënt houden, waarbij de chauffeur snel weer op weg kan. De pilot laat ons zien welke elementen er nog nodig zijn en dus aangevuld moeten worden. Dat regelt Prometheus vervolgens in en wordt automatisch in de 140 boordcomputers geüpdatet”, aldus John Hensen, operationeel directeur bij Prometheus Informatics.

Gestroomlijnder proces

Koopman biedt aan de hand van de data uit de boordcomputers een op maat gemaakte klantrapportage inzicht in de volledige, nachtelijke operatie. Samen met Pon Logistics gebruiken ze deze informatie om het proces verder te optimaliseren. De pilot loopt nog.

Til uw logistieke operatie naar een hoger plan