+31 (0)318 541 111

GP Groot Inzameling & Recycling

Klantcase

De samenwerking tussen Prometheus Informatie en GP Groot inzameling en recycling startte in 2007 met de integratie van E-Mobile Waste en E-Hour. De communicatie vanuit de systemen verliep toentertijd nog via Prometheus naar het TMS, van waaruit rapportages werden gemaakt. Inmiddels wordt rechtstreeks informatie uit het systeem naar het systeem van GP Groot gestuurd voor een directe verwerking van data naar rapportages binnen het zelf ontwikkelde BI-dashboard.

Combinatie van softwareoplossingen

GP Groot maakt op dit moment gebruik van diverse softwareoplossingen door Prometheus Informatics die stuk voor stuk volledige ingebed zijn binnen de organisatie:

 

Over GP Groot

De divisie inzameling en recycling van GP Groot zorgt met innovatieve en duurzame logistieke systemen voor het inzamelen, sorteren en recyclen van afval, of het direct verwerken tot eindproduct. Dit doen ze voor uiteenlopende opdrachtgevers: van fietsenmakers tot ziekenhuizen, van bouwbedrijven tot supermarkten en gemeenten.

Dagelijks zamelen ze met zo’n 200 voertuigen afvalstromen in, op een milieubewuste en verantwoorde manier.

Geruisloze migraties

Zo’n vijf jaar geleden stapte GP Groot over op een andere TMS leverancier. Prometheus Informatics ondersteunde tijdens dit traject voor een geruisloze migratie. Ook tijdens de groei die het bedrijf in de afgelopen jaren doormaakte, waaronder door twee overnames, vormde de migratie van systemen geen enkel obstakel. Bestaande systemen werden samengevoegd tot één oplossing, zodat de operatie niet stil kwam te liggen.

Voorbeeld voor andere transporteurs

Prometheus Informatics’ operationeel directeur John Hensen: “GP Groot is een organisatie met een duidelijke visie die niet bang is te vernieuwen en daarvoor te investeren. Dat zie je terug in de groei die zij de afgelopen jaren qua wagenpark hebben doorgemaakt. Wie je binnen de organisatie ook spreekt, ze dragen één voor één dezelfde visie uit en weten waar het bedrijf heen wil. Die betrokkenheid vind ik mooi om te zien. Daarnaast is GP Groot procesmatig een vooruitstrevende organisatie. De integratie van onze software is hier van zodanig hoog niveau dat het wat mij betreft ook als voorbeeld dient voor andere bedrijven in de sector. Chauffeurs van GP Groot worden volledige geserviced aan de hand van onze oplossingen.”

Van onderbuikgevoel naar meetbare informatie

Dankzij de vertaling van data uit die tooling naar hun zelf ontwikkelde BI dashboard, hebben ze in de voorbije jaren inzicht in de vloot en de prestaties van hun chauffeurs gekregen. Dat heeft geleid tot meetbaar betere resultaten. Operationeel manager Dennis Meijers licht toe: “Iedereen in de operatie heeft een eigen beleving over de geleverde prestaties. Die stroken niet altijd met de data die verzameld is. De introductie van het dashboard was daarom in het begin even wennen, maar het systeem wordt nu omarmd.”

Maandelijkse overleg over optimalisaties

Maandelijks vindt er overleg plaats bij GP Groot in Alkmaar. Er wordt dan besproken welke optimalisaties kunnen worden doorgevoerd in software en de vertaling daarvan naar concrete informatie waar de organisatie actie op kan ondernemen. Zo wordt een continu hoog niveau van dienstverlening geborgd, evenals het naleven van de KPI’s..