+31 (0)318 541 111

GP Groot Inzameling & Recycling

Klantcase

De samenwerking tussen Prometheus Informatics en GP Groot inzameling en recycling startte in 2007 met de integratie van E-Mobile Waste en E-Hour. Rapportages werden toen nog gemaakt op basis van de gegevens van GP Groot’s Transport Management Systeem. Inmiddels wordt rechtstreeks informatie uit de applicaties van  Prometheus Informatics gehaald voor een directe verwerking in een zelf ontwikkeld BI-dashboard.

Combinatie van softwareoplossingen

GP Groot maakt op dit moment gebruik van een groot scala aan softwareoplossingen door Prometheus Informatics, zodat het gebruik goed geborgd is in de organisatie en de kracht van het softwareplatform te gelde gemaakt kan worden:

 

Over GP Groot

De divisie inzameling en recycling van GP Groot zorgt met innovatieve en duurzame logistieke systemen voor het inzamelen, sorteren en recyclen van afval, of het direct verwerken tot eindproduct. Dit doen ze voor uiteenlopende opdrachtgevers: van fietsenmakers tot ziekenhuizen, van bouwbedrijven tot supermarkten en gemeenten.

Dagelijks zamelen ze met zo’n 200 voertuigen afvalstromen in, op een milieubewuste en verantwoorde manier.

Geruisloze migraties

Zo’n vijf jaar geleden stapte GP Groot over op een andere TMS leverancier. Prometheus Informatics ondersteunde tijdens dit traject een geruisloze migratie. Ook tijdens de groei die het bedrijf in de afgelopen jaren doormaakte, waaronder door twee overnames, vormde de migratie van overgenomen systemen geen enkel obstakel. Bestaande systemen werden samengevoegd tot één oplossing, zodat de operatie niet stil kwam te liggen.

Voorbeeld voor andere transporteurs

Prometheus Informatics’ operationeel directeur John Hensen: “GP Groot is een organisatie met een duidelijke visie, die niet bang is voor vernieuwingen en de bijbehorende investeringen. Dat betaalt zich terug in groei, ook van het wagenpark en als gevolg daarvan naar geïntegreerde, mobiele oplossingen. Wie je binnen de organisatie ook spreekt, ze dragen één voor één dezelfde visie uit en weten waar het bedrijf heen wil. Die betrokkenheid vind ik mooi om te zien. Daarnaast is GP Groot procesmatig een vooruitstrevende organisatie. De integratie van onze software is hier van zodanig hoog niveau dat het wat mij betreft ook als voorbeeld dient voor andere bedrijven in de sector. Chauffeurs van GP Groot worden met onze oplossingen volledig ontzorgd.”

Van onderbuikgevoel naar meetbare informatie

Dankzij de vertaling van data uit onze applicaties in het BI-dashboard van GP Groot, is er veel beter inzicht in de vloot en de prestaties van chauffeurs ontstaan. Dat heeft geleid tot meetbaar betere financiële resultaten. Operationeel manager Dennis Meijers licht toe: “Iedereen in de operatie heeft een eigen beleving over de geleverde prestaties. Die stroken niet altijd met de data die verzameld is. De introductie van het dashboard was daarom in het begin even wennen, maar het systeem wordt nu omarmd.”

Maandelijkse overleg over optimalisaties

Maandelijks vindt er overleg plaats bij GP Groot in Alkmaar. Optimalisaties in software en het gebruik ervan worden besproken en de vertaling naar concrete, relevante informatie wordt geborgd. Zo worden bijvoorbeeld de relevantie en naleving van KPI’s voortdurend bewaakt, evenals een continu hoog niveau van dienstverlening en waardecreatie.